söndag 1 maj 2011

Besöksvecka nummer tre









Tisdag: Sent på tisdagskvällen tog jag subwayen upp till Grand Central för att möta en Linnéa Albertsson som till min lycka två veckor tidigare bestämt sig för att komma och hälsa på och underhålla mig här i NY. Efter en lång resa var hon väldigt trött så vi åkte hem till Kenmare street och sa god natt.

Onsdag: Onsdagen bjöd på fint väder så jag och Linnéa gick runt i Soho hela dagen. Stackars Jet-lagade Linnéa blev utmattad av min guidning och tog en tupplur i lägenheten. Som tur var ville Grann-Maria följa med mig till Parken på Spring street och äta Pinkberry och spela tre-i-rad. På kvällen åt vi gott.

Torsdag: Även torsdagen bjöd på sol så jag tog med mig Linnéa till ett otroligt vackert Central Park. Allt var utslaget och fint. Jag måste säga att vi kände oss lite malplacerade där ett tag då det endast var jag, Linnéa och 40 000 Judar. Sedan kom vi på att det var skärtorsdag... På kvällen åt vi på TAO, troligtvis den mest populära asiaten i NYC där alla celebs gör ett besök varje gång de är i NY. Maten var fantastiskt god och det var en trevlig atmosfär. Med en enorm Buddah i mitten av lokalen fick man känslan av att man satt på en bakgård. Fränt!

Fredag: På fredagen hade jag och Linnéa en heldag i downtown och vi var riktiga turister. Det vill säga att vi besökte Brooklyn Bridge (som för övrigt är väldigt vacker), Wall street, Battery Park, Ground Zero och 9/11 museum. Trötta i benen tog vi sedan Subben hem, åt mat och lade oss tidigt, för på lördagen skulle vi upp tidigt det skulle nämligen åkas karuseller på Six Flags!

Lördag: Det började att vi vaknade upp till ösregn, och då menar jag riktigt Film-ösregn, men vi tänkte att "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" så vi klädde på oss rejält och skuttade ut genom dörren. Två timmar senare befann vi oss på ett six flags i NJ, som är en av USAs största nöjesparker. Regnet hade upphört och det blev bara varmare och varmare så vi sprang runt som de glada ungdomarna vi är och åkte massa skoj. Eller, eftersom att jag är chicken när det gäller berg-och-dal-banor blev jag för det mesta sittandes som väsk-vakt... Men jag håller inte på med idioti som att åka 300 km/h på en räls, upp i 90° vinkel 200 meter upp i luften sedan ner igen, DÄR går gränsen för mig alltså! Jag är i och för sig inte särskilt glad i höjder heller, men jag åkte ju i alla fall fem olika attraktioner...
Väl hemma igen åkte vi raka vägen till East Village där Linnéa skulle spendera sina tre sista nätter. Vi gick ut och åt på Union Square och Linnéa gick hem för att sova. För min del blev det en trevlig kväll med bar-hopping på Lower East Side tillsammans med två norskor, en dansk och två svenskar.

Söndag: På söndagen var det sommar och 27 grader varmt. Jag mötte Linnéa i East Village och vi strosade runt och satt oss på ett café vid en park och åt lunch och tittade på konstiga hundar som gick förbi. Vi tog sedan subwayen till Williamsburg där vi mötte Stine, Thea och Celine och så gick vi lite till. Jag och Linnéa gick sedan ner till vattnet där vi kunde se hela Manhattan skyline, mycket fint var det. Sedan började det att regna och vi sprang hem.

Måndag: Måndagen bjöd på om möjligt ännu finare väder. Medan jag satt i skolan var Linnéa på shoppingtur i Soho, hon kom hem med 10 kassar och tom plånbok. Det tyckte alla var skoj utom Linnéa som inte visste hur hon skulle få hem allt, men det löste sig, som alltid. Efter att ha lämnat av berget med shoppingkassar i lägenheten gick vi på tur och hälsade på Carrie Bradshaw i Greenwich och gick ut till hudson river innen vi vände tillbaka hem. Det var bara trevligt.

Tisdag: Dags för Linnéa att åka hem. Vi satt i solen och åt glass och hade det skoj. Jag fick smått panik då jag kom på att jag misslyckats som turistguide och tog snabbt Linnéa i handen och hoppade på ett tåg uptown, där tog vi oss en tur till Public Libarary och fifth ave, efter att vi gjort det kände jag mig plötsligt mer lättad och Linnéas turistvecka var i princip fulländad. På eftermiddagen vinkade jag av en mycket påklädd Linnéa (hon behövde plats i bagaget) och var plötsligt själv igen efter en mycket rolig vecka.

1 kommentar: