lördag 26 mars 2011

Sammanfattning av besöksveckan








Lördag: Det var fortfarande fint väder och jag tog med mig mamma och pappa till Central Park. Eftersom det var helg trängdes vi med alla turister men hade det ändå supermysigt eftersom vi köpt med oss färska bär som vi åt i solen till ljudet av en barnkör.

Söndag: Jag mötte mamma och pappa tidigt för att ta subwayen till Harlem. Vi hade nämligen bestämt oss för att hitta en kyrka där de sjöng Gospel. Efter en tids letande hittade vi till en liten baptistkyrka där vi var de enda vita i hela publiken. Det var så häftigt! Alla stod upp och klappade händerna och skrek HALLELUUUJAH och AMEN och sjöng och dansade, precis som på film. ojojoj. Det var en upplevelse kan jag bara säga.
Jag ska lägga upp en film så ska ni få ett smakprov.

Måndag: Jag tog med mig mamma och pappa till New York Public libarary och MoMA. Vi var väldigt kulturella helt enkelt. På kvällen hade vi bokat bord på La Esquina som är en välkänd mexikansk restaurant och ligger här på Kenmare street. Hela APT # 3 var med och vi åt gott och hade det mys.

Tisdag: Vi tog en lugn dag och gick lite i TriBeCa. På kvällen hade vi inhandlat massor med god mat och mamma ställde till med kalas. Det bjöds på flamberade scampi till förrätt och sedan tonfiskfilé med Ratatouille och Aioli, gooott!

Onsdag: Williamsburg var målet för dagen så vi hängde där i några timmar och jag visade mamma och pappa mina favoritställen. Vi åt också fantastisk lunch på en grekisk restaurang för 6 dollar (!) var. Eftersom att min kära moster Yvonne och hennes man Christer också kommit till NY i löpet av dagen mötte vi dem på kvällen och åt på Tribeca Grill, Robert De Niro´s restaurang här i NY. Jag åt fisk och risotto och var nöjd och glad.

Torsdag: Med två turister till att ta hand om gick vi alla fem till Greenwich village och jag visade dem Bleecker street och alla fina hus i området. Vi tog oss sedan ner mot TriBeCa och vidare till Financial district. På kvällen hade jag bokat bord på Fiat Café där vi satt tätt intill varandra och åt och drack gott. Efter allt för lite tid med människor i min egna ålder mötte jag upp mina kära norskor och vi hade det trevligt långt in på småtimmarna.

Fredag: Sista dagen för mamma och pappa i stan. Vi tog oss till Meatpacking district och åt fantastisk lunch på välkända Pastis innan det var dags för dem att göra sig i ordning för hemresa. Lite sorgligt men som tur är finns skype och telefon. När jag kom hem satt Stine inne och vi bestämde oss för att ha tjejkväll tillsammans med grannjenterna. Chips, dipp, godis, glass, läsk och kakor till Breakfast At Tiffany´s och tjejprat, precis vad jag behövde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar